Recensies schrijven

Sinds ik voor de website het Korte Verhaal verhalenbundels recenseer, lees ik andere boeken dan doorgaans. En ik lees anders. In een roman, afhankelijk van het aantal pagina’s en het spanningsniveau, kan ik soms weken wonen. Een kort verhaal, lees ik in een dag of twee uit, dat zijn korte reisjes naar een wereld. Uitstapjes die minstens zoveel impact kunnen hebben.

Recenserend lezen, geeft lezen een andere dimensie. Natuurlijk ben ik als schrijver beroeps gedeformeerd. Ik lees altijd met een radartje meedraaiend in mijn achterhoofd, benieuwd hoe de collega’s het aanpakken. Vooral het show & tell principe heeft mijn interesse. Hoe en wat laten anderen zien aan emoties, zo dat de lezer de boodschap ook echt oppikt en wat wordt er letterlijk in concreto verteld.

Een kort verhaal schrijven

In een kort verhaal heb je veel minder woorden tot je beschikking om de plot op te bouwen. Je moet jezelf inhouden en vaak naderhand nog flink schrappen. Je kunt niet zoals in een roman uitweiden met tal van uitstapjes naar ondersteunende situaties, de zogenaamde subplots. Qua verhaalopbouw, zie ik het schrijven van een kort verhaal wel eens als het beklimmen van een berg. Je begint rustig aan de klim naar de top, het hoogtepunt van het verhaal waar alle lijntjes samenkomen is op ongeveer tweederde. Je gaat draadjes afhechten en aansturen op de climax. Je begint zeg maar aan de afdaling. Voor de lezer is dit het punt waar hij niet meer kan stoppen met lezen. Voor hij het weet staat hij in het dal. Het verhaal is uit en als het goed is, begint dan het herkauwen.

Een kort verhaal lezen

Bij het recenseren houd ik een paar criteria aan. Natuurlijk is de schrijfstijl belangrijk, de keuze van de woorden, is de taal bloemrijk of uitgebeend. Bij vertaalde verhalen, speelt ook de kwaliteit van de vertaling een rol. Wat voor emoties roept het verhaal op. Raken de woorden me en hoe snel word ik meegevoerd in de flow van het verhaal. Soms kan ik echt met ingehouden adem lezen.

Natuurlijk let ik op thematiek, onderwerp en karakterontwikkeling van de personages. Na het lezen komt het bespreken en dat vraagt best wat gepeins.  Tijdens het lezen maak ik aantekeningen en noteer mooie zinnen. Maar hoe benoem je je punten van kritiek?  Welke mindere dingen in het verhaal zet ik tegenover de goede. Ook als ik niets heb met een verhaal probeer ik het aardig te formuleren. Een recensent heeft een persoonlijke mening, die anderen wellicht niet delen. Een recensie moet mijns inziens objectief zijn.

Soms lijkt het schrijven van een recensie op het componeren van een kort verhaaltje, de opbouw, de toon en woordkeus moeten goed zijn. Bovendien moet het interessant zijn voor de lezer van de recensie. Hij moet het boek een beetje leren kennen door de recensie.

Over Marjet

Author of fiction, cook, warden of B&B in Andalusia, mother of dogs,
Dit bericht werd geplaatst in over schrijven. Bookmark de permalink .